(kuva Tiina Hauta-aho)
Rantasalmelaislähtöinen teatteripukusuunnittelija Pirjo Valinen tuo paperista tehdyt pukunsa ensi kertaa esille kotikuntaansa. ”Ihana, kauhea kahina”-näyttelyssä on esillä luomuksia Valisen eri produktioista vuosien varrelta.
Rantasalmelaislähtöinen teatteripukusuunnittelija Pirjo Valinen tuo paperista tehdyt pukunsa ensi kertaa esille kotikuntaansa. ”Ihana, kauhea kahina”-näyttelyssä on esillä luomuksia Valisen eri produktioista vuosien varrelta.
Kansainvälistä mainetta paperin käytöstä pukujen valmistuksessa saavuttanut Valinen teki uransa Oulun kaupunginteatterin pukusuunnittelijana. Hän on myös opettanut kehittämäänsä paperisten näyttämöpukujen valmistustekniikkaa mm. Aalto yliopistossa, Oulun yliopistossa, Norjassa, Kanadassa sekä Pietarissa. Vuosina 2003 ja 2007 hän oli Suomen edustajana skenografian maailmannäyttelyssä Praha Quadriennalessa. Valisella on ollut useita yksityis- ja yhteisnäyttelyitä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Vuonna 2006 Pirjo Valinen palkittiin Näyttämötaiteen valtionpalkinnolla. Näyttelyn päätteeksi (la 2.9.) Valinen pitää Wirtaamolla paperikurssin ”Salaperäistä kahinaa”.
Valinen haluaa tuoda
näyttelyn synnyinkuntaansa, koska hän kokee, että lapsuus Rantasalmella on
olennaisella tavalla antanut eväitä luovaan työhön. Valinen kuvailee töitään
”kirveellä veistetyiksi runoiksi”. Materiaali on hänelle vahva tunteen tulkki
ja olennainen osa hänen töitänsä. Näyttämöpuvun pitää haista ja maistua
elämälle. Yhtä tärkeää on se, miltä vaate tuntuu kuin miltä se näyttää.
Pirjo Valinen kuvailee
paperin lumoa seuraavasti: ”Paperissa minua kiehtoo yksinkertaisuus,
askeettisuus ja jäykkyys. Paperi on haurasta, katoavaista, muuttuvaa, eikä
missään nimessä ikuista. Paperin keveys, volyymi, hidastettu liike jatkuu
äänenä, paperi on hitaampaa kuin kangas.
Paperi antaa haasteen
ja siivet mielikuvitukselle ja vapaat kädet tekemiseen; rulla valkoista paperia
ja pakka valkoista kangasta, silitysrauta, värejä ja rautalankaa − se on siinä.
Se suorastaan työntää näkemään uusia mahdollisuuksia ja maailmoja. Uudet
materiaalit tai työtavat uudistavat myös ajatuksia. Vaihtelu ja ilomieli
teatterin puvuston arjessa näkyy sekin lopputuloksessa myös näyttämöllä.
Paperi puvustuksessa −
jo pelkällä materiaalin valinnalla päästän irti naturalismista. Puvuista syntyy
haluttu illuusio ehkä helpoimmin. Paras teatteripuku (näyttämöpuku) on pelkkää
bluffia.
Paperipuku on enemmän kuin vaate tai näyttämöpuku yleensä. Jos puvun materiaaliksi valitaan kankaan sijasta paperi, puvulla on jo jokin väite, sanoma tai haaste. Paperipuku on hetken taidetta samoin kuin teatterikin.”
Pirjo Valisen tuoreimpia produktioita on paperista luotu lavastus ja puvustus taiteilijaprofessori-tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan ohjaamaan Pessi ja Illusia -tanssiteokseen. Vuonna 2015 ensi-iltansa saanutta teosta on tänä keväänä esitetty uudelleen Kulttuuritalo Valveella Oulussa ja se on kutsuttu myös Helsinkiin, Cirko-festivaalille 15.-16.5.
(kuva Pekka Mäkinen)
Paperipuku on enemmän kuin vaate tai näyttämöpuku yleensä. Jos puvun materiaaliksi valitaan kankaan sijasta paperi, puvulla on jo jokin väite, sanoma tai haaste. Paperipuku on hetken taidetta samoin kuin teatterikin.”
Pirjo Valisen tuoreimpia produktioita on paperista luotu lavastus ja puvustus taiteilijaprofessori-tanssitaiteilija Pirjo Yli-Maunulan ohjaamaan Pessi ja Illusia -tanssiteokseen. Vuonna 2015 ensi-iltansa saanutta teosta on tänä keväänä esitetty uudelleen Kulttuuritalo Valveella Oulussa ja se on kutsuttu myös Helsinkiin, Cirko-festivaalille 15.-16.5.
(kuva Pekka Mäkinen)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti